De verzameling van ruim 275 auto's is vanaf 1934 bijeengebracht door twee generaties van de familie Louwman. In 1934 werd als eerste auto van de collectie een 20 jaar oude Dodge gekocht door P.W. Louwman, toentertijd Dodge- en Chrysler-importeur en -distributeur voor Nederland. De Dodge, een type 30, is voorzien van een groot aantal accessoires.
Nationaal Automobielmuseum
In 1969 werd de collectie van Geerlig Riemer, oprichter van het Instituut voor den Autohandel en het Nationaal Museum van de Automobiel in Driebergen-Rijsenburg, overgenomen en toegevoegd aan de inmiddels omvangrijke collectie van de familie Louwman. In 1969, enkele weken na het overlijden van initiatiefnemer P.W. Louwman, werd de collectie in Leidschendam onder de naam Nationaal Automobielmuseum voor het eerst opengesteld voor het publiek. Een maand na de opening werd de Suzuki motorfiets waarmee Hugh Anderson vijf jaar eerder wereldkampioen werd, gestolen uit het museum. Het museum had de motor in bruikleen van Suzuki. Een maand later werd de machine teruggevonden.
In 1981 verhuisde het museum naar het terrein van de Nederlandse importeur van Lexus en Toyota, Louwman & Parqui in Raamsdonksveer. Het grootste deel van de collectie auto’s van Autotron werd in 2002 en 2003 overgenomen. Sinds 2010 is de collectie ondergebracht in het Louwman Museum in Den Haag. Op 2 juli 2010 werd de opening verricht door koningin Beatrix.
Draagstoel
De Dion-Bouton & Trepardoux Steam Quadricycle (1887)
Daimler 6-HP Twin Cylinder Six-Seat Brake (1897)
Panhard et Levassor Phaeton with Canopy (1895)
Buffum Four Cylinder Stanhope (1895)
Panhard et Levassor 6HP Type A1 Double Phaeton with Canopy (1899)
Darracq 8-HP Two-Seater (1901)
Sizaire Freres 4RI Saloon with Weymann Coachwork (1924)